fbpx
Nee niet e5 of e10, maar een goeie (sterke) bak koffie zorgt dat jouw eigen motor blijft draaien. Niets gaat boven een eigengemaakte verse bak koffie. Hoe doe je dat tijdens een motortrip? Hieronder heb ik een aantal manieren op een rij gezet.

Portable espresso makers

Deze compacte espressoapparaten zijn upcoming. Ze werken als volgt: vul de filter met gemalen koffie. Vul het waterreservoir met heet water. Door middel van een pomp, druk je het water door de filter in je mok. De compacte pakmaat is een groot pluspunt. Deze apparaten zijn wel prijzig. Gemiddeld betaal je 40 euro. Daarnaast moet je behoorlijk pompen (20 a 30 keer) voor een volledige espresso. Je kan slechts één bakkie per keer maken.

Koffiefilters

Een ouderwetse manier om koffie te zetten. Door middel van een filtervorm die op een mok past. Je gebruikt de koffiefilters gewoon van thuis. Vul deze met gemalen koffie en giet van boven af heet water door het filter. Voilà…. Een heerlijke bak koffie gelijk in je mok. Deze koffiefilters bestaan uit RVS of plastic. Opklapbare RVS koffiefilters nemen weinig ruimte in en zijn stevig.

Percolators

De percolator, ook wel espressomaker of moka genoemd, is een aluminium of rvs-koffiepot. De percolator heeft een reservoir die je met water vult. Hierop plaats je de filter met gemalen koffie erin. Als laatste draai je de uitschenkkan op het geheel. Plaats de percolator op je brander. Door de hitte van de warmtebron wordt het water door het filter in de schenkkan “geperst”. Wanneer de koffie bijna klaar is, begint het te borrelen. Zodra de percolator stopt met borrelen, is je koffie klaar. Helaas is de percolator niet inklapbaar. Daarnaast is niet elke koffie geschikt voor de percolator. Vaak staat dit op de verpakking aangegeven. Mijn favoriet: Lavazza en Illy espresso.

Wat je in ieder geval altijd nodig hebt is: water, gemalen koffiebonen, beker en warmte bron.

Alternatief

Ga je liever voor nog meer gemak? Kies dan voor oploskoffie. Dit heeft niet mijn voorkeur. Het zetten van koffie gebruik ik namelijk gelijk voor een rustmoment tijdens het rijden. Daarnaast gaat er voor mij niks boven een verse kop ‘echte’ koffie.